Per xerrar de qualsevol tema relacionat o no amb els castells tot fent una cervesa o una cola amb els altres castellers.

Entradaper Matrix el 22 jul. 2008, 08:13

Dues coses per aportar quelcom:

1. Els castells sempre s'han fet amb la col·laboració del públic. Històricament, el públic hi ha participat sempre. Les colles de Valls al segle XIX anaven 50 castellers i feien castells de 9 gràcies als afeccionats de la localitat on anaven i, per tant, no crec que sigui criticable això sinó que és inherent al món dels castells.

2. Els Falcons, en el cas de Vilafranca, tenen problemes de gent perquè, tal com h veig jo, els Verds se'ls hi han menjat el terreny. Són com una cantera de castellers i, quan fan el salt, com que els castells d'alt nivell exigeixen molt assaig, deixen els Falcons. Això no passava tant abans i podies compaginar les 2 coses però amb el nivell gamma extra ja no es pot.
Matrix

Sponsor

Entradaper Falconera el 23 jul. 2008, 13:35

Trobo que tens tota la raó Matrix. I com tu dius: se'ns han menjat el terreny, però també la gent.
I tenim problemes de gent, en part perquè molts han marxat als verds... què hi farem? Paciència, i... colla endevant!
Totes (o la gran majoria)de les colles, tan de falcons com de castells, han tingut una crisis (per dir-ho d'alguna manera, i moltes han tirat endevant, i nosaltres no serem menys, oI?
Paciència, i... colla endevant!
Salut, castells i Falcons!
Escut de l’usuari
Falconera
Afeccionat/ada

Entrades: 27
Membre des de: 07 juny 2008, 21:04
Ubicació: Vilafranca del Penedès

Entradaper Falconera el 23 jul. 2008, 13:36

ups, lo de paciència se m'ha colat dos cops :?
Salut, castells i Falcons!
Escut de l’usuari
Falconera
Afeccionat/ada

Entrades: 27
Membre des de: 07 juny 2008, 21:04
Ubicació: Vilafranca del Penedès

Elitista???

Entradaper Jaumakis el 24 jul. 2008, 21:08

xescu ha escrit:a mi em sap greu pero no trobo la comparativa adient... si mes no la unica semblança vindria a ser com futbol futbol america i rugby.

La qüestio es que els castells es basen en participacio massiva apart de la colla el públic i en canvi les altres dues en elitisme (nomes els que assajen i el public s'ho mira)

Aquesta es la meva experiencia.

Doncs mira que a mi em sembla just tot el contrari!!! En una Colla de Falcons hi participen gairebé tots els membres a les figures. En canvi a Castells es pot ser dels que puja (de l'èlit) o bé dels que fan pinya i prou. Ja sé que em diràs que tant important són uns com els altres, però malauradament ja se sap el que passa, que no és així.

Pel que fa a això que dius que la gent només s'ho mira, et puc ben assegurar que no és així, si no que li preguntin als nostres amics de la "Prospe" o bé al mateix Portabella.

A més, en una diada Castellera normalment hi ha tres rondes de Castells més una de pilars, el temps que es triga en muntar un pinya i l'estona llarga que hi ha entre Castell i Castell és força considerable. En canvi les actuacions de Falcons són molt més àgils i ràpides i en una diada Falconera una colla pot fer perfectament 8 figures o més.

No parlo per parlar, sóc ex-casteller i Falconer. I Falconer SEMPRE!!!!
Jaumakis

Entradaper guerriller el 24 jul. 2008, 21:11

Amb aixo te rao els falcons son més rapits i pujen més gent .. pero els castells tenen algu potser el ambient o la manera de viureu que quan estas en una colla encara que pujis no vols marxa perque t'agrada
Escut de l’usuari
guerriller
Casteller/a de manilles

Entrades: 333
Membre des de: 22 jul. 2008, 19:13
Ubicació: Barcelona
Colla: Castellers de Barcelona

Entradaper mikelet_falconeti el 24 jul. 2008, 21:21

guerriller ha escrit:Amb aixo te rao els falcons son més rapits i pujen més gent .. pero els castells tenen algu potser el ambient o la manera de viureu que quan estas en una colla encara que pujis no vols marxa perque t'agrada

Aquest "algu" que tu anomenes en els falcons també el tenen, ja que en una colla de falcons tothom es coneix i aquest ambient es igual o millo; la manera de viureu es igual perque una colla de falcons tambe lluita per superar-se cada dia, i també t'asseguru que tampoc un cop hu as probat no vols marxar.
Salut, falcons i castells
Escut de l’usuari
mikelet_falconeti
Rodaplaces

Entrades: 52
Membre des de: 18 juny 2008, 21:19
Ubicació: vilafranca del penedès

Entradaper mikelet_falconeti el 24 jul. 2008, 21:23

i una cosa de quina colla ets JAUMAKIS?????????
Salut, falcons i castells
Escut de l’usuari
mikelet_falconeti
Rodaplaces

Entrades: 52
Membre des de: 18 juny 2008, 21:19
Ubicació: vilafranca del penedès

de Barcelona

Entradaper Jaumakis el 24 jul. 2008, 21:31

mikelet_falconeti ha escrit:i una cosa de quina colla ets JAUMAKIS?????????

De Barcelona -can Fanga pels de fora-
Jaumakis

Entradaper Rauxera el 24 jul. 2008, 21:32

pixapiiiiiins!
"Per un nucli de la pinya que pugui respirar,
renta't els peus abans d'anar a pujar!"
Escut de l’usuari
Rauxera
Casteller/a de puntals

Entrades: 1483
Membre des de: 14 maig 2008, 10:32
Ubicació: Granollers city
Colla: Xics de Granollers

Re: Elitista???

Entradaper Jaume (Falconer) el 24 jul. 2008, 23:17

Jaumakis ha escrit:
xescu ha escrit:a mi em sap greu pero no trobo la comparativa adient... si mes no la unica semblança vindria a ser com futbol futbol america i rugby.

La qüestio es que els castells es basen en participacio massiva apart de la colla el públic i en canvi les altres dues en elitisme (nomes els que assajen i el public s'ho mira)

Aquesta es la meva experiencia.

Doncs mira que a mi em sembla just tot el contrari!!! En una Colla de Falcons hi participen gairebé tots els membres a les figures. En canvi a Castells es pot ser dels que puja (de l'èlit) o bé dels que fan pinya i prou. Ja sé que em diràs que tant important són uns com els altres, però malauradament ja se sap el que passa, que no és així.

Pel que fa a això que dius que la gent només s'ho mira, et puc ben assegurar que no és així, si no que li preguntin als nostres amics de la "Prospe" o bé al mateix Portabella.

A més, en una diada Castellera normalment hi ha tres rondes de Castells més una de pilars, el temps que es triga en muntar un pinya i l'estona llarga que hi ha entre Castell i Castell és força considerable. En canvi les actuacions de Falcons són molt més àgils i ràpides i en una diada Falconera una colla pot fer perfectament 8 figures o més.

No parlo per parlar, sóc ex-casteller i Falconer. I Falconer SEMPRE!!!!

Eis jaumeles! Jo també sóc casteller i falconer i tot i que em sento identificat amb les dues vessants i ha punts dels que has defensat que hi discrepo.
Crec que la distinció dels de tronc (l'èlit) i els que fan pinya i prou no és correcte... fer castells amb folre i manilles, aixecar castells per sota i pilars...és fer pinya i prou? jo no ho veig així.
Pel que fa a que la gent del públic s'ho mira i prou...ja ho vai expresar una pagina abans comentant el missatge del xescu, qui vulgui que ho rellegeixi.
I pel que fa al dinamisme de falcons i un gran ventall de figures fetes ràpidament et dono la raó, tot i que també s'ha de tenir en compte la dificultat de les figures que facis; evidentment que és menys cansat i ràpid de fer 5 pilars de 3 caminats en un cercavila que el que demana és moviment, que un pilar de 6ps o un pilar de 8fm que són construccions límit.
Jaume (Falconer)
Rodaplaces

Entrades: 57
Membre des de: 22 maig 2008, 21:51

Jaumet, Jaumet....

Entradaper Jaumakis el 28 jul. 2008, 20:23

Ara ja feia un parell de dies que no mirava la polèmica... Jaumet, Jaumet, això de que sempre em repliquis ho començo a trobar ja com una tradició.

El punt de vista que dones tu, el dones en funció de la teva experiència. Jo dono el meu a partir del que he vist o he viscut.

Si vaig començar a replicar en aquest forum és més que res perquè hi ha alguns talibans castellers que no ens veuen amb bons ulls als Falconers. Potser per això jo m'he convertit en talibà Falconer. Com? Que no ho trobes bé? Home! Ja m'extranyaria que estiguessis d'acord amb mi!!!!

Apa! Salut i Falcons
Jaumakis

Entradaper Lluís (falconer) el 28 jul. 2008, 20:49

Sobre tot aquest tema del presumpte elitisme dels falcons, la meva opinió és que elitisme es una paraula una mica forta, tenint en compte que a totes les colles de falcons són obertes a qualsevol persona que ho vulgui provar i, si li agrada, unir-se a una colla.

Potser si que és més fàcil acostar-se a la pinya d'una colla castellera i sentir-se part de tot plegat més ràpidament, qui no ho fet? Però s'ha de tenir en compte que a moltes de les figures dels falcons no se'ls pot posar una pinya com a tal, senzillament per la estructura que tenen.

Hem de pensar que als castells, històricament, la presència de la pinya tenia dues funcions principals: Ajudar a subjectar i estabilitzar la estructura, i servir de coixí en el cas d'una caiguda. Tenint això en compte, es pot anar en dues direccions: reforçar la pinya i fins i tot complementar-la en alçada (folres, manilles) amb l'objectiu d'arribar el més alt possible (alguns dirien que artificialment) o fer el contrari, provar castells nets, que és el que fan els falcons de vegades.

Castells o figures netes, però, no vol dir inconsciència: la resta de la colla sempre volta la estructura per si de cas hi han caigudes. Es una funció també de coixí però més delicada: Es tracta de agafar ràpidament la estructura per mantenir-la i estabilitzar-la, així com provar d'amortir la caiguda dels de més amunt.

El tema de pinya sí-pinya no, o posar folres o treure'ls, potser pertany més a una altre fil de conversa, el de castells amb poca pinya per exemple. Però crec que una cosa es innegable: si parlem de castells o falcons, la part més important és el tronc. O digueu-me: ¿Qué és un avenç més bèstia, el 4 de 9 sense folre i la Torre de 8 sense folre, o bé el 3 de 10 fm i el pilar de 8 fm?

I per rematar el tema aquest de l'elitisme, també es pot enfocar d'una altra manera: Una colla de falcons és més reduïda que una de castellers, i per tant resulta més econòmic llogar-la, fet que permet a molts pobles petits de comarques donar un toc casteller a les seves cercaviles i festes majors... I menys elitista que això, poques coses, oi?

:ok:
Escut de l’usuari
Lluís (falconer)
Turista

Entrades: 7
Membre des de: 07 jul. 2008, 18:32
Ubicació: Vilafranca
Colla: Falcons de Vilafranca

Entradaper Jaume (Falconer) el 28 jul. 2008, 21:36

Eis estic d'acord amb tu Lluís! I per tancar aquest tema per la meva part, dir que el que he pretès es expressar tant bé com he sabut que no estava d'acord amb això de "èlit i pinya i prou". Més que res perque jo he fet moltes pinyes a la universitat i em sento els castells molt meus i m'hi sento implicat com a casteller de la colla, no com "pinya i prou".

I pel que s'ha dit de "talibans", tothom vol defensar el que es sent propi. Potser alguns radicalismes venen per la desconeixensa del món falconer, hi ha molts medis de difusió castellers i si t'encurioseixes una mica te n'assebentes de moltes coses. En falcons que arribi informació de primera má i de manera periòdica a la gent no és tant habitual. Penso que això podria ser una de les causes...
apa que vagi bé!
Jaume (Falconer)
Rodaplaces

Jaumet, Jaumet....

Entradaper Jaumeles el 28 jul. 2008, 22:07

No crec que sigui per desconeixement... He tingut coverses amb talibans castellers que coneixen prou bé el món dels Falcons i els seus arguments són força integristes (del gènere "fareu minvar el nombre de castellers...", "el que feu és una [s]mariconada[/s], haurieu de fer castells", "quin ridícul amb això que feu", etc.). També he hagut de sentir uns "piropos" molt macos.

Potser sembla que estigui ressentit. Ui!!! Doncs sí!! No me n'havia donat compte!!!

I pel que dius de la difussió, evidentment tenen més ressó 50 colles que només sis. De totes maneres s'esta començant a fer més present als mitjans el fet Falconer, i més soroll que farem!!!

(Jaume, replica, que t'agrada)
Salut i Falcons
Jaumeles
Turista

Entrades: 1
Membre des de: 24 jul. 2008, 20:53
Ubicació: Barcelona

Re: I què en penseu la gent del món casteller dels Falcons?

Entradaper Jaume (Falconer) el 06 ago. 2008, 16:25

Eis, fa poc que un grup de joves de diverses colles vam crear un blog sobre l'actualitat falconera! El link és el següent http://www.anemdeblanc.com La idea és anar creant poc a poc un punt de difusió del fet falconer comú per totes les colles i principalment dut des del jovent per anar mantenint una relació entre nosaltres deixant de banda les possibles trobades entre colles. Tot just l'estem engegant ara i buscant cronistes arreu, per si algú està interessat en participar-hi que és possi en contacte amb la Redacció del blog (anemdeblanc@hotmail.com)
Entreu-hi a visitar-lo i comenteu! http://www.anemdeblanc.com

Salut, castells i falcons!
JaumeT
Fitxers adjunts
flyer blog.JPG
Flyer blog
(58.77 KiB) S’ha baixat 14 vegades
Jaume (Falconer)
Rodaplaces

AnteriorSegüent