ambelmoncasteller
Registreu-vos
Inicia la sessi贸
Per xerrar de qualsevol tema relacionat o no amb els castells tot fent una cervesa o una cola amb els altres castellers.

FM Vilafranca, la m茅s t铆pica!

Entrada no llegidaAutor: elboletgraller Data: 25 ago. 2009, 10:34

ara que ja s'acosta la Festa Major de Vilafranca, coneguda com "la m茅s t铆pica de Catalunya", volia dir que aquest any vaig fer el treball de recerca sobre la Festa Major, amb una atenci贸 especial al primordial paper que hi han tingut els castells en ella. Ho dic perqu猫 si alg煤 hi estigu茅s interessat, m'agradaria molt compratir-lo amb vosaltres. Toco una mica de tot, la hist貌ria, els balls, els elements m茅s importants, els castells com ja he dit... i al final vaig fer una cr貌nica de la Festa Major de l'any passat, per analitzar una mica com ha canviat.
si us interessa nom茅s digueu-m'ho i estar茅 encantat d'enviar-vos-el! com que est脿 fet per a gent de barna (ja que estudio all脿) 茅s una bona introducci贸 a la nostra Festa, i si sou de Vilafranca us servir脿 per descobrir coses que segurament no coneixieu (n'hi ha de molt interessants).

agrairia que si alg煤 sap d'algun programa o web d'aquests per penjar documents a internet em fes cinc c猫ntims de com penjar-lo (soc un negat de la inform脿tica jeje)

i a part d'aix貌, he obert aquest tema perqu猫 m茅s endavant tothom hi pugui explicar les seves viv猫ncies a la Festa Major de Vilafranca! an猫cdotes, coses que us hagueu trobat o que us hagin passat... el que vulgueu, i a veure com l'ha viscut cadasc煤!
elboletgraller
Casteller/a de manilles

Entrades: 651
Membre des de: 22 ago. 2008, 14:49
Colla: Castellers de Vilafranca

Sponsor

Re: FM Vilafranca, la m茅s t铆pica!

Entrada no llegidaAutor: peret Data: 25 ago. 2009, 12:05

Hola !
Waw, aixo sona molt b茅! Estic interessat en que m'enviis el treball de recerca. Segur que aprenc moltes coses!

Per penjar documents a Internet nomes necessites posar-ho en algun servidor i despr茅s penjar el link en algun blog o en algun lloc. No s茅 si algu mes expert pot donar m茅s consells...

Si vols, enviame'l i te'l puc penjar al meu blog : www [punt] peresola [punt] com .

No s茅 si pots veure la meva adre莽a email a partir d'aquesta conversa...

Gracies!

Pere(t)

ps: ah, espera, veig que aqui en aquest forum es pot pujar arxius. Poster me'l vols passar per aqui i despr茅s el puc penjar. Com vulguis. no el penjar茅 a internet sense la teva autoritzacio, of course!!!
au venga!
peret
Turista

Entrades: 5
Membre des de: 25 ago. 2009, 12:00
Ubicaci贸: Dublin

Entrada no llegidaAutor: castellscomentaris Data: 25 ago. 2009, 12:12

A mi s铆 que m'interessa, per貌 segur que encara m茅s interessant seria que el fessis arribar al Museu Casteller. Cal que els treballs perdurin i siguin accessibles a tothom que els necessiti. Segur que alu dels CV t'ajudar脿 a pujar-ho a la xarxa, pregunta-ho
Imatge
castellscomentaris
Casteller/a de manilles

Entrades: 618
Membre des de: 27 oct. 2008, 12:47

Entrada no llegidaAutor: elboletgraller Data: 25 ago. 2009, 12:52

de fet el millor que puc fer potser 茅s preguntar als admis quan els vegi com m'ho puc fer per penjar-lo aqui si es pot. de moment si el voleu envieu-me un misatge privat amb el vostre e-mail i us l'enviar茅.
Peret, no veig ni trobo el teu mail per enlloc! fes aix貌 envia'm el teu mail i ja te'l far茅 arribar. Estaria encantat si el pengessis al teu blog o a qualsevol lloc per mi cap problema!

i castellscomentaris, merci per dir-m'ho, ja preguntar茅 a veure si alg煤 m'hi pot ajudar.

moltes gr脿cies a tots pel vostre inter猫s a tots!
elboletgraller
Casteller/a de manilles

Entrada no llegidaAutor: sallybi Data: 25 ago. 2009, 15:05

Hola elboletgraller,
Pots penjar-ho al Google documents (docs.google.com), nom茅s necessites obrir-te un compte de Google, si no el tens ja. Millor que pengis un pdf, ja que admet fins a 10Mb per pdf. EL penges, el fas p煤blic, i ens escrius el link al document.
Tamb茅 ho pots fer a http://www.scribd.com.
sallybi
Casteller/a de manilles

Entrades: 855
Membre des de: 03 ago. 2008, 12:52

Entrada no llegidaAutor: elboletgraller Data: 28 ago. 2009, 13:16

gr脿cies al peret ja tenim el treball en pdf i penjat al seu blog!

http://www.peresola.com/?p=59

podeu descarregar-vos-el des d'all脿. gr脿cies a tots i especialment al Peret per ajudar-me, espero que us agradi!
elboletgraller
Casteller/a de manilles

Entrada no llegidaAutor: matalasser de nou Data: 28 ago. 2009, 17:37

JO noi em quedo amb les tant nostrades Festes de Santa Tecla per als tarragonins. Ja que tenim el Seguici Popular m茅s ric dels Pa茂sos Catalans
matalasser de nou
Afeccionat/ada

Entrades: 30
Membre des de: 20 ago. 2008, 18:43

Entrada no llegidaAutor: Burriach Data: 28 ago. 2009, 23:38

Encara que no se valorar el nivell d'exigencia per aquest tipus de treballs de recerca , enhorabona per la feina!!! Si fos per mi tenies una bona nota.

Per貌 vilafranquins, perdoneu la meva ignor脿ncia. No he sapigut trobar un raonament per determinar en quin sentit 茅s la FM m茅s t铆pica de catalunya. 脡s evident que 茅s una de les millors, per貌 per qu茅 m茅s t铆pica?

La definici贸 de t铆pic que he trobat 茅s:
    1 De la natura d'un tipus.
    2 Propi d'un tipus.
    3 a Que presenta les caracter铆stiques essencials d'un grup. Els trets t铆pics d'una ra莽a.
    b Caracter铆stic, tradicional. Vestits t铆pics.
    c Acostumat, caracter铆stic. Aquesta expressi贸 茅s t铆pica en ell.

Potser 茅s per aquest sentiment exposat en el treball que mostra que els Vilafranquins se la senten i la fan tan pr貌pia? O 茅s m茅s per ser tradicional i sense elements aliens?
Burriach
Casteller/a de folre

Entrades: 185
Membre des de: 30 maig 2008, 10:37

Entrada no llegidaAutor: peret Data: 30 ago. 2009, 15:59

Bona pregunta burriach!

Diem que es la m茅s tipica perque aixi ens han educat. No s茅 si pasaria un examen cientific com el que tu ens proposes. N'hi ha moltes de festes tipiques a catalunya!

Pero que vols que hi fem... aquest es l'eslogan que hem heredat els vilafranquins! I la nostra missio es fer-lo perdurar! :)

Pere(t)
au venga!
peret
Turista

Entrada no llegidaAutor: castellscomentaris Data: 30 ago. 2009, 17:00

Burriach ha escrit:en quin sentit 茅s la FM m茅s t铆pica de catalunya. 脡s evident que 茅s una de les millors, per貌 per qu茅 m茅s t铆pica?

...Els Vilafranquins se la senten i la fan tan pr貌pia? O 茅s m茅s per ser tradicional i sense elements aliens?

La resposta de'n Peret 茅s ben bona , per貌 no 茅s completa. Anem per pams. La primera vegada que trobem escrita "la m茅s t铆pica de Catalunya" 茅s en el cartell de la FM -el primer que en temi const脿ncia- del 1907 (fa 102 anys) . La FM del 1907 茅s molt singular, is tenu paci猫ncia ho podeu llegir al treball seg眉ent:

http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-009.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-010.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-011.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-013.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-014.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-015.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-016.pdf
http://hemeroteca.lafura.cat/pdf-split/1304-1305/fura-1304-1305-pg-017.pdf
No es tracta doncs d'una cosa moderna, per貌 s铆 d'un element que va superar les etapes laiques de la Rep煤blica 1931-1934 i que tampoc es va perdre durant el franquisme on va ser tradu茂t ja el 1939 per "la m谩s t铆pica de Catalu帽a" , en un moment on Catalu帽a no s'anomenava ( era el nordeste) i durant molts anys molts en vam fer broma donat que al " Nordeste se habla el nordest脿" .
Imatge

Si mireu la foto del treball i que adjunto us identifico diversos aspectes que fan 煤nica la FM de Vilafranca ja el 1907 respecte a les seves hom貌nimes:

Imatge

En l'espai lila hi podeu veure un pilar fet per la Moixiganga de Vilafranca (amb faldons i camals) un pilar que s'encara amb el pilar que entra caminant la Colla de castells ( aquell any Xiquets de Gr脿cia -espai groc) . En l'espai blau hi ha el Ball de Gitanes amb el seu "pal" -fins fa poc ballat per gitanos aut猫ntics de la Vila del clan Canyeret-. En l'espai verd panderos i bastons de la Vila. En el mateix treblla hi podeu veure tamb茅 el ball de figuetarires de la Vila (pg-011). Cal recordar tamb茅 que a Vilafranca es t茅 el drac m茅s antic del principat i d'Europa, datat ja al segle XVI per貌 que per les pintures trobades al seu coll i les probes de C-14 茅s encara m茅s antic datant del segle XIII-XIV ( 茅s l'original ) Diu la llegenda que 茅s copia fidel del drac que va venir amb els primers pobladors d'Ol猫rdola -procedent de Sant LLoren莽 de Morunys- i que van baixar a la Vila per fundar-la, i sembla que els seus origens finalment aix铆 ho destaquen. el 1600 s'esmenta al Llibre Verd de Vilafranca on se l'esmenta amb els diablots ( el ball de diables)... FA M脡S DE 400 ANYS! I ENCARA 脡S EL MATEIX DRAC

Cosa primera
diu que venia
de companyia
amb aballots
sinch diablots,
un bell drac脿s
de boca i nas
llan莽ava foch...

Els gegants de Vilafranca ja s'esmenten a principis del segle XVII en la process贸 de cononitzaci贸 de Sant Ramon de Penayfort ( i el gegant ja surt amb el seu nom "Ferragut" ; per貌 el que 茅s excepcional 茅s que esmenta la "seva muller" ... i diem que 茅s excepcional donat que el segle XVI-XVII en cap lloc de Catalunya i Europa hi havien gegants femelles -excepte a Vilafranca 茅s clar ( el seu nom Elisenda)- ...
Un bell gigant
que va dansant
ab sa muller
...
Jo so Ferragut sfor莽at
que fas tremolar lo mon
...
Vilafranca 茅s una VILA reial que t茅 脿liga , no forma part de les 脿ligues napole貌niques que surgeixen a Catalunya al segle XIX sino que prov茅 de les 脿ligues austricistes i ja figura tamb茅 com els gegants a la process贸 de canonitzaci贸 de Sant Ramon de Penyafort.

脡s arribada
per dan莽ar
l'aliga.m per
dins de la pla莽a
Portava ca莽a
de un colom

I aix铆 podriem parlar d'un i de tots els balls i de com s'incorporen a la festa...

Hi ha un altre element 煤nic de la Festa, que 茅s l'administraci贸. El captar - abans amb mesures de blat per les eres- i despr茅s casa per casa. Una administraci贸 que delega per part de l'Ajuntament en uns Vilafranquins/es des de que van surgir la Festa Major de Sant F猫lix el 1771 recollint tot el folklore penedesenc en un mosaic viu. Una delegaci贸 que ha superat tota mena d'avatars pol铆tics i que est脿 per damunt d'ideologies. Una administraci贸 que una vegada plega rep el t铆tol de "prohom" de Vilafranca , una distinci贸 de per vida. Una administraci贸 que apropa la festa als Vilafranquins i la fa seva.

I finalment... castells i entrada de Sant F猫lix, 煤nics i espectaculars cada any i per cada generaci贸. Aix貌 茅s la m茅s t铆p矛ca, un t铆tol molt anterior a "inter猫s nacional" i que neix de la mateixa societat catalano-vilafranquina de tombant de comen莽ament del segle XX que veia com les tradicions s'apagaven i lluitaven aferrissadament per a conservar les seves tradicions -fins hi tot enfrontat-se a la sardana invasora el 1907, com podreu llegir- . feia pocs anys de Torres i Bages havia dit m茅s o menys a la "Tradici贸 catalana" : "avuy se van perden les gralles, flaviols i tamborins, ja no es veuen "los balls" i la noble ra莽a dels casltells"...

I res del que jo dic invalida el m茅s important de tot i que diu en Peret: no podem oblidar que cap Vilafranqu铆 o Vilafranquina rep de casa seva la idea de que ell/ella s贸n els continuadors de la Festa. Que al final les dones, companyes i sobretot mares s贸n les que trameten aquesta estimaci贸 per al FM de VIlafranca. Que cada vilafranquina i vilafranqu铆 茅s dipositari d'aquest sismtema 煤nic de FM, que cada sopar, festa, etc de Vilafranca es pot acabar b茅 ballant les "cotonines" , cantant els "gotjos de Sant F猫lix" o fent un castell i/o pilar acampanyat per una m煤sica que sona a les boques i al cap... Aix貌 茅s la m茅s t铆pica...que no t茅 res a vure amb "Festa d'Inter猫s Nacional".
Imatge
castellscomentaris
Casteller/a de manilles

Entrada no llegidaAutor: xesfi Data: 30 ago. 2009, 19:27

[quote="castellscomentaris"][/quote]

:aplaudir: :rev: :rev: :aplaudir: :brindar: :P :ok:
a Vilafranca, el vermell 茅s molt m茅s que un color.
xesfi
Casteller/a de manilles

Entrades: 325
Membre des de: 20 maig 2008, 17:43
Ubicaci贸: Paris
Colla: Xicots de Vilafranca

Entrada no llegidaAutor: peret Data: 30 ago. 2009, 20:58

nano, estic d'acord amb el xesfi: :aplaudir: :rev: :rev: :aplaudir: :brindar: :brindar: :P :ok:
au venga!
peret
Turista

Entrada no llegidaAutor: castellscomentaris Data: 30 ago. 2009, 21:09

P.S./ Felicitats pel gran treball Peret :aplaudir: , em sap greu haver-m'ho deixat parlant entussiasmadament de la FM , per貌 ja saps el que passa quan els vilafranquins ens posem a parlar de la Festa. :S
Imatge
castellscomentaris
Casteller/a de manilles

temovate * temovate clobetasol propionate emollient cream

Entrada no llegidaAutor: SnicsEbdo Data: 07 gen. 2015, 15:54

Hi! I am MARTINA. My native place is Daisytown.
temovate dose Ohio and temovate and pregnancy temovate cream for psoriasis SnicsEbdo: Otros hechos : gel temovate Suiza ytemovate ointment Walters We at our online pharmacy have everything you need to keep your family & yourself healthy!
P.S. Perd贸n por la elecci贸n de campo para dejar un ofrecimiento para todo sobre precio temovate supongo dinar imparcial
SnicsEbdo
Turista

Entrades: 1
Membre des de: 07 gen. 2015, 15:54

topamax . topamax used for pain

Entrada no llegidaAutor: ClattenTopp Data: 07 gen. 2015, 23:42

Aloha! My name is MUOI. My home is situated in Hughes Springs.
online topamax prescription and topamax 50 mg and weight loss discount for topamax ClattenTopp: Tome Topamax exactamente como se lo indique su m茅dico. Recomendar: comprar topamax en l铆nea con tarjeta de d茅bito y Clontarftopamax for cheap McKinney Make sure you don't get deceived by crooked pharmacists! Buy drugs at trusted places!
P.S. Lo siento por la selecci贸n de este lugar para dejar un ofrecimiento para todos acerca de la efectividad de topamax generic beltsa dominando geb盲ren por el que
ClattenTopp
Turista

Entrades: 1
Membre des de: 07 gen. 2015, 23:42

Seg眉ent

Torna a: Bar

Castellers navegant en aquest f貌rum: Yahoo [Bot] i 3 visitants